Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.02.2008 19:41 - НАРЕДБА № 1 ОТ 16 ЯНУАРИ 2008 Г. ЗА ВПИСВАНЕТО, КВАЛИФИКАЦИЯТА И ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯТА НА ВЕЩИТЕ ЛИЦА
Автор: corruption Категория: Регионални   
Прочетен: 21395 Коментари: 17 Гласове:
0



НАРЕДБА № 1 ОТ 16 ЯНУАРИ 2008 Г. ЗА ВПИСВАНЕТО, КВАЛИФИКАЦИЯТА И ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯТА НА ВЕЩИТЕ ЛИЦА Издадена от Висшия съдебен съвет
Обн. ДВ. бр.11 от 5 Февруари 2008г. Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ Чл. 1. (1) С тази наредба се уреждат:

1. редът и сроковете за предложения за включване и промени на списъците на специалистите, утвърдени за вещи лица;

2. условията, на които трябва да отговарят специалистите, утвърдени за вещи лица;

3. условията и редът за определяне възнагражденията на вещите лица.

(2) Наредбата се прилага за специалисти, утвърдени за вещи лица, назначени от органите на съдебната власт, органите на досъдебното производство, както и тези по изпълнителни дела.

 

image Чл. 2. Дейността на вещите лица при извършване на съдебни експертизи се основава на следните принципи:

1. законност;

2. назначаване на принципа на случайния подбор;

3. процесуална и познавателна независимост на вещото лице;

4. научна обоснованост на средствата и методите, използвани при експертното изследване;

5. добросъвестност, обективност, всестранност и пълнота на експертното изследване;

6. поверителност и спазване на професионалната етика.

 

Чл. 3. Експертната дейност включва:

1. организацията на процесуалната и познавателна дейност на субектите на съдебната експертиза;

2. научните изследвания в областта на съдебните експертизи;

3. научно-методическото обезпечаване на съдебната експертиза;

4. професионалната подготовка и повишаването на квалификацията на вещите лица.

 

Чл. 4. За възложените и извършените от тях съдебни експертизи вещите лица водят експертно деловодство на хартиен и електронен носител, които се съхраняват в съответствие със сроковете, посочени в Закона за националния архивен фонд.

 

Чл. 5. Експертното деловодство съдържа:

1. регистър на експертните заключения и илюстративните материали;

2. регистър на образците за сравнителни изследвания;

3. регистър на използваните при експертизата доказателства.

 

Чл. 6. Достъп до регистрите от експертното деловодство имат компетентните органи, назначили експертизата.

 

image Чл. 7. Съдебните експертизи по класове и видове са определени в приложение № 1.

 

Чл. 8. По процесуалната си организация съдебните експертизи са еднолични, колективни, еднородни, комплексни, първоначални, допълнителни и повторни.

 

Чл. 9. Експертизите са еднородни, когато за решаването на задачите им се използват знания от една научна област. Експертизите са комплексни, когато за решаването на задачите им се използват знания от различни научни области.

 

Чл. 10. Експертизите са еднолични или колективни, като последните са от две или повече вещи лица.

 

Чл. 11. Допълнителна експертиза се назначава, когато заключението на експерта не е достатъчно пълно и ясно, а повторна експертиза - когато то не е обосновано и възниква съмнение за неговата правилност.

 

Чл. 12. (1) Вещото лице има свободен достъп и може да прави справки по делото, по което е назначено, да получава копия от книжа и сведения с предимство в съда, прокуратурата, органите на досъдебното производство, административните органи и други служби и навсякъде, където е необходимо, само въз основа на качеството си на вещо лице, което удостоверява чрез представяне на карта за вещо лице.

(2) Съдът, прокуратурата, органите на досъдебното производство, административните органи и други служби в страната са длъжни да оказват съдействие на вещите лица.

(3) Всички държавни органи, юридически лица и граждани, при които се намират материали, необходими за експертизата, са длъжни да осигурят достъп на вещото лице до тях съобразно нивото на достъп до класифицирана информация, което то притежава, както и да оказват необходимото съдействие за изпълнение на задачите на експертизата.

 

Глава втора.
УСЛОВИЯ, НА КОИТО ТРЯБВА ДА ОТГОВАРЯТ СПЕЦИАЛИСТИТЕ, УТВЪРДЕНИ ЗА ВЕЩИ ЛИЦА image Чл. 13. За вещо лице може да бъде утвърдено дееспособно лице, което отговаря на следните изисквания:

1. завършило професионално образование и притежава съответните специални научни знания в областта на определен вид съдебна експертиза съобразно приложение № 1;

2. има най-малко 5 години стаж по специалността;

3. не е осъждано за престъпление от общ характер;

4. не е лишено от право да упражнява професия или дейност;

5. е на възраст не повече от 65 години;

6. не осъществява функции по правораздаване в системата на съдебната власт;

7. има разрешение за постоянно пребиваване в Република България, ако лицето е чужд гражданин.

 

Глава трета.
РЕД И СРОКОВЕ ЗА ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ВКЛЮЧВАНЕ И ПРОМЕНИ НА СПИСЪЦИТЕ НА СПЕЦИАЛИСТИТЕ, УТВЪРДЕНИ ЗА ВЕЩИ ЛИЦА. РЕД ЗА ОТПИСВАНЕ НА ВЕЩИТЕ ЛИЦА image Чл. 14. (1) За всеки съдебен район на окръжен и административен съд се съставят списъци на специалистите, утвърдени за вещи лица.

(2) Върховният касационен съд, Върховният административен съд, Върховната касационна прокуратура, Върховната административна прокуратура и Националната следствена служба при необходимост утвърждават отделни списъци за нуждите на своята дейност.

 

image Чл. 15. (1) Предложения за включване на специалисти в списъците на вещи лица правят министерства, ведомства, учреждения, общини, съсловни и други организации и научни институти.

(2) Предложение за включване могат да правят лично и кандидатите за вещи лица.

(3) Предложенията за включване в списъците по чл. 14, ал. 1 се правят до председателя на съответния окръжен или административен съд.

(4) Предложенията за включване в списъците по чл. 14, ал. 2 се правят до всеки административен ръководител на съответния орган на съдебната власт.

(5) Правоимащите по ал. 1, преди да направят предложение, обсъждат качествата на кандидатите съобразно основните принципи по чл. 2 и изискванията по чл. 13 след събеседване с кандидата.

(6) Предложение се прави при наличие на писмено съгласие от специалиста.

 

Чл. 16. Лицето, което кандидатства за вещо лице, подава пред органа по чл. 15, ал. 3 и 4 заявление на хартиен и електронен носител.

 

Чл. 17. За вписването в списъка на вещите лице кандидатите представят към заявлението следните документи:

1. лична карта - копие;

2. диплом за завършено професионално образование - нотариално заверено копие;

3. свидетелство за съдимост;

4. декларация съгласие на кандидата за вписването му в списъците на вещи лица;

5. документи, свързани със стаж по специалността: нотариално заверено копие на трудова или служебна книжка, а за лицата със свободни професии - доказателство за регистрацията или за вписването им, удостоверяващи стаж по специалността не по-малко от 5 години;

6. декларация, че не е поставено под запрещение, не е лишено от право да упражнява професия или дейност;

7. разрешение за постоянно пребиваване в Република България, ако лицето е чужд гражданин;

8. удостоверение за ниво на достъп до класифицирана информация;

9. декларация, че кандидатът не осъществява функции по правораздаване в системата на съдебната власт.

 

Чл. 18. (1) В предложенията се вписват трите имена на специалиста, домашният му адрес, телефон за връзка и данни за неговото образование, специалност, месторабота, заеманата длъжност, продължителността на трудовия му стаж, стажът му като вещо лице и допълнителната квалификация.

(2) Обстоятелствата по ал. 1 се удостоверяват със съответните документи, които се прилагат към предложението.

 

image Чл. 19. (1) Списъците по чл. 14, ал. 1 се утвърждават от комисия в състав: председателят на апелативния съд или определен от него съдия, апелативният прокурор или определен от него прокурор, председателят на окръжния съд, окръжният прокурор, председателят на административния съд и директорът на окръжната следствена служба.

(2) Списъците по чл. 14, ал. 2 се утвърждават от комисия в състав: председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд, главният прокурор и директорът на Националната следствена служба.

(3) Членовете на комисията трябва да изпълняват своята дейност безпристрастно.

(4) Утвърдените списъци се изпращат на министъра на правосъдието за обнародване в "Държавен вестник" и за публикуване в интернет.

 

Чл. 20. (1) Предложения за изменение и допълнение на утвърдените списъци на вещи лица се правят до края на септември на съответната календарна година.

(2) До края на октомври комисиите по чл. 19, ал. 1 и 2 актуализират списъците.

(3) До 15 ноември списъците се изпращат на министъра на правосъдието за обнародване в "Държавен вестник" и за публикуване в интернет.

(4) Промени в списъците могат да се правят и през текущата година.

 

Чл. 21. (1) На вписаните и утвърдените в списъците вещи лица органът по чл. 15, ал. 3 и 4 издава "карта за вещо лице" по образец, утвърден с решение на ВСС.

(2) В картата се вписват: трите имена и ЕГН на вещото лице, идентификационният номер, под който вещото лице е вписано в списъка към съответния орган.

(3) Идентификационният номер на вещото лице се образува от шифъра на научната специалност на вещото лице, поредния номер на вписването и датата на вписването му в списъка.

 

Чл. 22. Предложения за отписване могат да правят лицата по чл. 15, ал. 1 и административните ръководители на съответните органи на съдебната власт.

 

Чл. 23. (1) Специалист, включен в списъка на вещите лица, може да бъде отписан:

1. по негово желание;

2. ако не отговаря на изискванията по чл. 13, т. 3, 4, 6 и 7;

3. при смърт;

4. при трайна фактическа невъзможност да работи по конкретни задачи повече от 6 месеца;

5. при трайно поведение, което не отговаря на принципите по чл. 2;

6. когато вещото лице многократно безпричинно отказва да му бъде възложена работа;

7. при неспазване на етичните правила за вещи лица;

8. при многократно забавяне извършването на експертизата и/или изготвянето на експертното заключение.

(2) Отписването се извършва с решение на комисиите по чл. 19, ал. 1 и 2.

 

Глава четвърта.
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ И ИЗПЛАЩАНЕ НА ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯТА НА ВЕЩИТЕ ЛИЦА Чл. 24. Условията и редът за определяне възнагражденията на вещите лица се прилагат за експертизи, назначени по наказателни, граждански, административни и изпълнителни дела.

 

Чл. 25. Вещото лице има право на възнаграждение за извършената експертиза, както и направените разходи за използваните материали, консумативи, пособия, технически средства, машинно и компютърно време и други необходими разходи.

 

Чл. 26. (1) На вещото лице се заплащат и разходите за командироване съгласно Наредбата за командировките в страната и Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина.

(2) Пътни, дневни и квартирни пари се заплащат и за всяко явяване на вещото лице пред органа, назначил експертизата.

 

Чл. 27. При явяване на вещо лице и отлагане на делото по независещи от него причини на същото освен разходите се заплаща и възнаграждение в размер 15 лв.

 

Чл. 28. Когато за извършването на експертиза е определено вещо лице, което е служител на Министерството на вътрешните работи, органите, назначили експертизата, заплащат на министерството направените разходи за труд и консумативи и режийните разноски.

 

image Чл. 29. (1) При определяне на възнагражденията органът, възложил експертизата, съобразява и преценява:

1. сложността и спецификата на поставените задачи;

2. компетентността и степента на квалификация на вещото лице;

3. времето, необходимо за извършване на експертизата;

4. обема на извършената работа;

5. необходимите разходи за извършването на експертизата, като употреба на материали, консумативи, използвани пособия, съоръжения и други;

6. други условия, оказващи влияние върху заплащането за извършената работа, в това число срочност на изпълнението, работа в почивни дни и национални празници.

(2) Обстоятелствата по т. 3, 4, 5 и 6 се установяват от вещото лице със справка-декларация съгласно приложение № 2.

(3) Ако вещото лице не представи документи за разходите, те се заплащат по преценка на органа, назначил експертизата.

 

image Чл. 30. (1) За отделните видове експертизи на вещото лице се определя възнаграждение съобразно действително отработените часове, както и направените разходи.

(2) Когато експертизата е изготвена от повече от едно вещо лице, възнаграждението по ал. 1 се заплаща на всяко едно от тях.

 

image Чл. 31. (1) За всеки действително отработен час се заплаща възнаграждение в размер 5 лв.

(2) Броят на действително отработените часове се установява от справка-декларация съгласно приложение № 2.

 

Чл. 32. (1) За особено сложни и специфични експертизи, извършени от висококвалифицирани вещи лица, възнаграждението може да бъде увеличено до 100 %.

(2) За експертизи, извършени в почивни дни и национални празници, възнаграждението може да бъде увеличено до 100 %.

 

Чл. 33. (1) Изготвената експертиза се представя заедно със справка-декларация, към която се прилагат документи за извършените разходи.

(2) Не се признават за разходи, освен за случаите по чл. 29, ал. 1, т. 6 - по преценка на органа, който я е назначил:

1. разходи за билет за самолет, освен когато командировката е в чужбина;

2. пътни разходи над 20 лв. в една посока без представяне на билет;

3. разходи за 1 нощувка над 35 лв.

(3) Ако прецени, че са налице основания да увеличи първоначално определеното възнаграждение, органът, възложил експертизата, определя окончателно възнаграждение.

(4) Ако вещото лице не представи справка-декларация или ако органът, възложил експертизата, прецени, че няма основание да увеличи възнаграждението, то остава в първоначално определения му размер.

 

Чл. 34. (1) Възнаграждението и разходите на вещото лице се изплащат от органа, който го е назначил.

(2) Изплатените суми са от депозит или от бюджета на органа, назначил експертизата.

(3) Първоначалното възнаграждение на вещото лице не се изплаща, ако органът, възложил експертизата, не приеме заключението.

(4) При наличие на основание по чл. 29, ал. 1 органът, назначил експертизата, може да промени размера на възнаграждението на вещото лице. За извършените корекции се посочват мотиви.

 

Чл. 35. (1) Когато експертизата е назначена по искане на страни, които не са освободени от заплащане на разноски, възнаграждението се определя предварително с първоначален депозит, който се внася по сметката на органа, назначил експертизата.

(2) По дела, по които страните са освободени от разноски, се определя първоначално възнаграждение в размер предвидения минимум по чл. 30, ал. 1.

(3) Първоначално възнаграждение в минималния му размер може да се определи и в случаите по ал. 1 по преценка на органа, възложил експертизата.

(4) Възнаграждение се определя и за устно допълнение към експертизата.

 

Чл. 36. Ако прецени, че са налице основания за намаляване на първоначално определеното възнаграждение, органът, възложил експертизата, определя окончателно възнаграждение.

 

Чл. 37. Пътните, дневните и квартирните пари, свързани с изготвяне на експертизата, се заплащат заедно с определеното възнаграждение от внесения депозит, съответно от сумите по бюджетната сметка.

 

Чл. 38. (1) Вещото лице започва дейността по извършване на експертизата, след като е внесен депозит за заплащане на труда му.

(2) Възнаграждението на вещото лице не може да се определя под условие или да се обвързва с изхода от решаването на делото.

 

Чл. 39. Висшият съдебен съвет осъществява контрол за изразходваните средства за изплащане на възнаграждения и необходимите разходи на вещите лица.

 

Глава пета.
ЕТИЧНИ ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ НА ВЕЩОТО ЛИЦЕ Чл. 40. Вещото лице няма право да разпространява информацията за обстоятелствата, фактите и документите, които са му станали известни в хода на съдебната експертиза.

 

Чл. 41. При прекратяване на функциите си вещото лице не е освободено от задължението си да пази тайна, свързана с дейността му като вещо лице.

 

Чл. 42. Вещото лице е длъжно да извърши експертизата добросъвестно съобразно поставените му задачи, като използва съвременните постижения в съответната научна област.

 

Чл. 43. Вещото лице не може да приема каквито и да е подаръци, услуги, ангажиране по други дела, ангажиране за работа, услуги или консултации от страна по делото или нейни представители до приключване на делото.

 

Чл. 44. Вещото лице популяризира дейността си по начин и със средства, които дават вярна представа за неговата компетентност и възможностите на съответния вид експертиза.

 

Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на тази наредба:

1. "Вещо лице" е специалист със специални знания и умения, включен в списък по чл. 398 от Закона за съдебната власт, както и специалист със специални знания и умения, което е назначено при условията на чл. 396, ал. 2 от Закона за съдебната власт.

2. "Необходими разходи" са разходите, използвани за материали, консумативи, съоръжения и други, без които експертизата не може да бъде изготвена.

3. "Действително отработен час" е времето за извършване на: оглед на обекти, събиране на образци за сравнително изследване, измерване, преглеждане на документи, справки в архиви, участие в назначени процесуални действия, експерименти, изследвания, анализи и други дейности, необходими за изготвяне на експертизата.

4. "Експертиза" е процесуално регламентирана дейност, извършвана по искане на компетентния орган от лица, които притежават специални знания за изследване на определени обекти или други обстоятелства, свързани с изясняването на определени обстоятелства.

5. "Образци за сравнително изследване" са еднородни материални обекти с обекта на изследване и се използват в хода на идентификационните експертизи за обосноваване наличието или липсата на тъждество на един обект със самия него.

6. "Специални знания" са тези знания, които отговарят едновременно на следните изисквания: не са юридически, с изключение на тези, които се отнасят до чуждестранно законодателство и практика; не са общоизвестни; получени са в резултат на теоретична подготовка и практически опит по определена научна дисциплина.

 

Преходни и Заключителни разпоредби
§ 2. За определените възнаграждения по отделните видове експертизи, приети до влизането в сила на тази наредба, се прилагат досегашните правила.

 

§ 3. В двугодишен срок от влизането в сила на тази наредба лицата, които са вписани в списъците на вещите лица до издаването на тази наредба, трябва да удостоверят със съответните документи пред органа по чл. 19, че отговарят на изискванията по чл. 13 от т. 1 - 4 и от т. 6 - 7.

 

image § 4. Тази наредба се издава на основание чл. 403, ал. 1 от Закона за съдебната власт и отменя Наредба № 1 от 2004 г. за условията и реда за определяне на възнагражденията на вещите лица (обн., ДВ, бр. 51 от 2004 г.; изм. с решение № 1631 от 2005 г. на ВАС на РБ, бр. 29 от 2005 г.) и е приета с Решение на ВСС по протокол № 3 от 16.I.2008 г.

 

image Приложение № 1 към чл. 7 и чл. 13, т. 1

Съдебни експертизи по класове и видове

1. Клас "Криминалистични експертизи"

Видове:

1.1. Криминалистични експертизи на писмени доказателства

1.2. Трасологични експертизи

1.3. Съдебно-балистични експертизи

1.4. Биометрични криминалистични експертизи

2. Клас "Съдебномедицински експертизи"

Видове:

2.1. Съдебномедицинска експертиза на труп

2.2. Съдебномедицинска експертиза на телесни повреди

2.3. Съдебномедицинска експертиза за установяване на родителския произход

2.4. Съдебномедицинска експертиза за идентификация на човека

2.5. Съдебномедицинска експертиза по писмени данни

2.6. Съдебномедицинска експертиза за телесно здраве

3. Клас "Съдебна експертиза на психичното състояние"

Видове:

3.1. Съдебно-психиатрична експертиза

3.2. Съдебно-психологична експертиза

3.3. Съдебна психолого-психиатрична експертиза

3.4. Съдебна експертиза на психичното състояние по писмени данни

4. Клас "Съдебно-икономически експертизи"

Видове:

4.1. Съдебно-счетоводна експертиза

4.2. Съдебна финансово-икономическа експертиза

4.3. Съдебно-стокова експертиза

5. Клас "Съдебни инженерно-технически експертизи"

Видове:

5.1. Съдебна инженерно-техническа експертиза

5.2. Съдебна автотехническа експертиза

5.3. Съдебна инженерно-технологична експертиза

5.4. Съдебна компютърно-техническа експертиза

5.4. Съдебна строително-техническа експертиза

5.5. Съдебно-пожаротехническа експертиза

6. Клас "Съдебно-биологични експертизи"

Видове:

6.1. Съдебно-ботаническа експертиза

6.2. Съдебно-зоологическа експертиза

6.3. Съдебно-микробиологична експертиза

6.4. Съдебно-ентомологична експертиза

7. Клас "Експертизи на материали, вещества и изделия"

Видове:

7.1. Съдебно-химическа експертиза

7.2. Съдебно-физическа експертиза

7.3. Съдебна физико-химическа експертиза

8. Клас "Съдебни селскостопански експертизи"

Видове:

8.1. Съдебна ветеринарномедицинска експертиза

8.2. Съдебно-агротехническа експертиза

9. Клас "Съдебно-изкуствоведски експертизи"

10. Клас "Други съдебни експертизи"

 

image Приложение № 2 към чл. 29, ал. 2 и чл. 31, ал. 2

СПРАВКА-ДЕКЛАРАЦИЯ
 
по чл. 29, ал. 2 и чл. 31, ал. 2 от Наредба № 1 от 2008 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица
 
от ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... , ЕГН ... ... ... ... ... ... ... ... .,
пост. адр. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...,
тел./факс ... ... ... ... ... ... ... ... , моб. ... ... ... ... ... ... ... ... , e-mail: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .,
назначен за вещо лице по ... ... ... ... . № ... ... ... ... /... ... ... ... г. на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... . съд
 

  ... ... ... ... г. (час) Описание на Възнаграждение (лв.) Разходи (лв.)
    извършената    

  Дата Време работа на час време сума причина сума

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
вс.
 
всичко за изплащане ... ... ... ... лв.
 
по сметка № ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... , код ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .,
 
банка ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ..., клон ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ,
 
или от депозитната или бюджетната сметка на ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .
 
Известна ми е наказателната отговорност по чл. 313 НК.
 

гр. ... ... ... ... ... .. Вещо лице:
   
дата: ... ... ... ... ...  
   
Приложение:



Тагове:   наредба,


Гласувай:
0



1. анонимен - Наредба №1 за вписването,квалификацията и възнагражденията на вещите лица
08.02.2008 14:34
Според мен Наредбата не отговори в пълна степен на очакванията пхородени от предварителните журналистически коментари.
1.На първо място се оказа,че никъде не е посочена сумата 250 лв като минимална или средна цена на едно експертно заключение.Това донякъде е разбираемо изхождайки от широкия диапазон на експертизи,според обема,сложността и качеството им;
2.Часовата ставака от 5,00 лв е недостатъчна.Това означава,че ако човек работи като свободна професия,т.е. цял месец запълни времето си със съдебни експертизи,той ще получи брутна сума от 840 лв,от която се приспадата 280 лв данъчно-усигурителна тежесг и остава чиста сума за получаване 560 лв, .т.е. доста по-малко от доста нискоквалифицирани прафесии, особено в по-големите градове на България.

3.Странна е появата на възрастово ограничение от 65 години за експертите.В експертната практика опитът и рутината са особено ценни.Освен това експертизата се осъществява като свободна професия от независими лица,чиято най важна характеристика е квалифишкацията.Всичко останало понамирисва на дискриминационно ограничаване достъпа до тази професия.
цитирай
2. анонимен - re
11.02.2008 21:31
Истината е, че и другаде (извън съдебната система) се извършват подобни експертизи от квалифицирани специалисти. Едва ли би се възприело обаче хора в напреднала възраст да правят оценка на риска при инвестиране или на стойността на предприятие. В големите консултантски/застрахователни фирми работят мотивирани специалисти далеч от преклонната възраст и на тяхното експертно мнение се уповава бизнеса при решения от всякакъв тип.
Относно възнаграждението на експертите - каквото и да е то следва да бъде изплащано едновременно с представянето на експертизата пред съда и да стане нещо като основание за разглеждането и. Порочна практика съществува в съдилищата да забавят с години възнагражденията на експертите. Също така поради лошо администриране - въобще да не изплащат голяма част от тях. По този начин си "гарантират" ФРЗ.
цитирай
3. анонимен - re:re
13.02.2008 17:00
ne zabravqite, 4e ne stava vapros za zastrahovatelni/konsultanski firmi...
i opita trupan s godinite e neocenim..i vse pak tova sa hora polu4ili istinsko obrazovanie, a ne vsi4kolozi i kapitalisti
ne e redno da se ograni4ava vazrastta za praktikuvaneto na svobodnata profesiq na ekspertite, kakto i da ne e dobre zaplaten.
цитирай
4. анонимен - НАРЕДБА № 1 ОТ 16 ЯНУАРИ 2008 Г
15.02.2008 11:44
Чл. 13,т.5 , БЕЗУМИЕ! Та нали тези учени- доценти и професори са обучавали специалистите под 65 годишна възраст. Кой може да твърди, че навършвайки 65 год. специалиста губи познанията си в определена научна област и не може да бъде вписан в списъците на вещите лица. Не ви ли смущава, че при спазването на този член ще се лешите от възможността за привличане на високо-кволифицирани специалисти при сложни дела, налагащи допълнителни и повторни експертизи.Такива не сда рядкос и неминуемо ще се изправите пред такава ситуация, особено в Апелативните и Окръжни съдилища.
цитирай
5. анонимен - НАРЕДБА № 1 ОТ 16 ЯНУАРИ 2008 Г.
15.02.2008 12:02
Чл. 21- Прекрасно!Необходимо беше вещите лица да могат да се легитимират като такива. Тук обоче не се предвижда възможност да бъдат назначавани по отделни дала високо-квалифицирани специалисти , които по една или друга причина не са включени в списъците на вещите лица. Необходимост от включването на такива специалисти нерядко възниква по сложни дела. Следваше да се помисли върху такава хипотези.
цитирай
6. анонимен - НАРЕДБА № 1 ОТ 16 ЯНУАРИ 2008 Г.
15.02.2008 12:28
Лишен от логика е предвиденият начин за определяне на възнаграждението на вещото лице. Следва да се има предвид, че изготвянето експертизата е процес , не работен ден за производство гайки.Не може мисловния процес и прилагането на "специални знания" да се лимитира с "реално изработени часове ". Това ме напомня за великия изобретател Едисон, когато е представил сметка за изправяне на авария на собственика на една фабрика, който останал възмутен от голямата сума, тъй като Едисон преместил само един кабел друго гнездо за няколко минути. Едисон защитил своите претенции, като казал : "за преместването на кабиле 1 $, а за това , че знаех какво и как да го направя 1000 $". Така, че си помислете каква оценка може да получите за предвидените от ВСС " уникални " текстове.
цитирай
7. анонимен - НАРЕДБА № 1 ОТ 16 ЯНУАРИ 2008 Г.
16.02.2008 10:40
Вече 5 дни форумат мълчи.Вероятно чака някой друг да му свърши работата. Верно е , че от нашите вопли никой не се интересува, но без тях "големите " умове съвсем ще помислят, че са уникални и безпогрешни. Отделни текстове на Нарудбата противоречат на НПК и ГПК. ВСС си присвоява правомощия, които не му са дадени. НПК е предвидил ограничителни условия за назначаване на вещи лица, които ВСС буквално преписва, но за да покаже, че все пак върши нещо решава с подзаконов акт да внесе още дискриминационни критерии / чл. 13, 5 /. За възнагражденията няма да говорим. Да бъдеш творец на нормативи е необходимо да си се сблъскал с недостатъците при приложението ми. Това не личи при членовете на ВСС. Въобще не са им ясни значимостта на експертизата в един досъдебен и съдебен процес и как се изграждат неоспорими заключения.
цитирай
8. анонимен - грабители
13.04.2008 18:38
всички вземат безумно високи цени на фона на средна работна заплата за страната.мнението ви е субективно,а не обективно.за какво са всички тарифни ставки.никои нишо не спазва.a и колко получават на ръка за поръчкова експертиза.стига сте плакали!
цитирай
9. анонимен - Наредба № 1
02.05.2008 21:27
Действащи вещи лица, вписани в ДВ трябва ли отново да представят документи?
цитирай
10. анонимен - Как на практика ще се изплащат ве...
02.05.2008 21:28
Как на практика ще се изплащат веднага хонорарите, знае ли някои?
цитирай
11. анонимен - Наредба № 1
31.05.2008 11:37
Наредба № 1
съгасно Пратакал на ВСС - " Относно трълдението , че Наредбата съдържа " дискриминационни " текстове , отнасящи се главно до определена възластова граница , комисията по правните въпроси изразява следното становище : Възрастовата граница е определена само за лицата , на които предстои да бъдат вписани като вещи лица . След като бъдат вписани и утвърдени , няма възрастово ограничение за упражняване на дейността им. "
Господа , участавали в съставянето на наредбата и тези , които я тълкувате , не смятяте ле , че отговора Ви е игра на думи.
Какво искате да ни убедите , че за да си подам молба за в.л. следва да отговарям на т.5 от чл.13 ., ако ли не молбата ми ще бъде отхвърлена. За Вещите лица регистрирани като такива до влизане в сила на наредбата при пререгистрацията т.5 не се отнася. Ако това не е дискриминация , какво е .
Господа от Правната комисия помислете за това.


цитирай
12. анонимен - Zenz na V.L.
15.06.2008 07:41
Ne sledva li V.L. da e s VIS6E obrazovanie ?
Mfze da ima izklu4enia za nekoi redki spezialisty, no kakav e avtoriteta na V.L. bez vis6e obrazovanie ?
Sladkar Lu4ano-ministar...
ministsr predsedatel-bez trudov staj,kazarma,jena, dete ...?
Hem ni lipsvat, hem ne zenim zennostite si !
цитирай
13. анонимен - наредба№1
30.06.2008 00:42
В началото на м.септемри 2005г. подадох необходимите(по тогавашните изисквания)документи за вписване в Списъка на специалистите за вещи лица по надлежния ред.Още чакам да бъда вписан!.Защо не бях приет през това време-незнам ? Сега има нова Наредба.Отново ли ще трябва да подавам необходимите документи?Бях представил копия за :1. завършено висше образование -квалификация "психолог",образователно-квалификационна степен "магистър".2.завършена следдипломна квалификация за "съдебен експерт по психологични експертизи"при Асоциацията на съдебните експерти в Репуплика България.Работил съм в в структури за специални операции(психологически),но не се касае за служби на ДС.Имам две висши образования-военно(магистър) и психологическо. Работя като психолог в Дом за възрастни с умствена изостаналост и като психолог-обществен възпитател в Местна комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните в окръжен град.Имам и публикации(3 бр.за сега) в научно-приложни списания.Мога ли да бъда вписан в Списъка на вещите лица ? За мен по-правилно е да се казва "в Регистъра на съдебните експерти".
цитирай
14. анонимен - Ищец съм по дело за делба, по което бе ...
06.12.2008 08:47
Ищец съм по дело за делба ,по което бе назначена експертиза,за извършването на която заплатих депозит в размер на 120 лв. Мислех,че с това моите ангажименти свършват,но уви! Оказа се,че трябва да водя вещото лице до общинската служба,до имота и кой знае какво още. Адвокатът ми казва,че това било мое задължение и ако не го изпълня съдът може да ми наложи глоба до 100 лв.,затова,че не съм оказал съдействие на вещото лице. Според мен това противоречи на правните и етични норми и на това,което прочетох в настоящата Наредба.
цитирай
15. анонимен - наредба №1
03.02.2009 12:55
Ищецът може и да е недоволен, но няма как да се направи оглед на нещо, ако то не се представи. Може и да не ви харесва това, но друг начин няма. Вещото лице трябва да е обективно, а когато не е видяло вещта или обекта на изследване се получава нещо като близане на сладолед през стъкло.

По отношение на наредбата...
Аз съм в прословутите списъци повече от 15 години и независимо от това съм си подал наново документите за пререгистроция. Според мен тази пререгистрация е енщо много добро. С нея ще отбаднат мъртвите души и ще бъде направена проверка на правоспособността. Всички Вие знаете, че в тези списъци има и поицаи, които не отговарят на никакви условия. Преминали са някакъв курс по криминалистика и са станали академици за няколко месеца. Да не говорим, че за тях изискването за стаж по специалността е заменено със заповед на министъра на вътрешните работи. Бил съм свидетел на пълни абсурди в съдебна зала, сътворени от посочените академици. Тотална липса на елементарни познания в областта на изследването.
Дано тази наредба да си свърши работата. Въпроса за заплащането не искам да го коментирам. Обидно и абсурдно ниско!!!!
цитирай
16. анонимен - НАРЕДБА 1 ЧЛ.13Т.2
13.04.2010 22:45
І . МНОГО НЕПРАВИЛНО Е ДА СЕ ИЗИСКВА СТАЖ ПО СПЕЦИАЛНОСТТА , ОСОБЕНО АКО КАНДИДАТЪТ ЗА ВЕЩО ЛИЦЕ ИМА ЗАВЪРШЕНА СЛЕДДИПЛОМНА КВАЛИФИКАЦИЯ "СЪДЕБНИ ЕКСПЕРТИЗИ", ТОГАВА АКО НЯМА ДА СЕ ВЗЕМА В ПРЕДВИД ТОВА ЗАЩО ХОРАТА СИ ДАВАТ ПАРИТЕ , ГУБЯТ ВРЕМЕ И КЪСАТ НЕРВИ ДА УЧАТ И ДА СЕ КВАЛИФИЦИРАТ, ОЩЕ ПОВЕЧЕ, ЧЕ СЪД , ПРОКУРАТУРА ИЛИ МВР ПОЛЗВА ТАКОВА НЕВПИСАНО В СПИСЪЦИТЕ ВЕЩО ЛИЦЕ.
ІІ . ЗАПЛАЩАНЕТО Е ПРЕКАЛЕНО МАЛКО ПРИ СЛУЧАИ , ЧЕ ВЛ ТРЯБВА ДА СЕ ОСИГУРЯВАТ НА 420ЛВ. МЕСЕЧНО.
цитирай
17. анонимен - относно : съдебните експертизи
11.05.2012 13:47
Завърших магистърска степен по специалността СЪДЕБНО ИНЖЕНЕРНО-ТЕХНИЧЕСКИ ЕКСПЕРТИЗИ. Имам завършена и бакалавърска степен по информатика и технически науки. Какво още трябва да завърша, за да ме приемат на работа?!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: corruption
Категория: Регионални
Прочетен: 5442708
Постинги: 330
Коментари: 3471
Гласове: 11158
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930